تبلیغات
ملت بیدار - ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی ایران
ملت بیدار
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من


1) تفاوت حکومت های سلطنتی و جمهوری

در ادبیات سیاسی ، چند نوع حکومت معرفی می کنند. یکی حکومت سلطنتی است که معمولا با وراثت به حاکم بعدی منتقل می شود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران چنین رژیمی در کشور حاکم بود. این سلطنت تا مدت ها مطلقه بود، یعنی سلطان به صورت مستقل تصمیم می گرفت و هیچ کس نمی توانست در کار او دخالت کند ؛ ولی بعد از انقلاب کبیر فرانسه و سایر انقلاب های آزادی خواهانه ، اختیارات سلطان به صورت های مختلف محدود شد.
نوع دیگر حکومت ، جمهوری است؛ یعنی خود مردم در تعیین حاکم دخالت دارند. در عالم ، ده ها نوع جمهوری داریم. حکومت چین یک میلیارد و چند صد میلیون نفر جمعیت را اداره می کند و کمونیستی است ، ولی جمهوری خلق چین نام دارد ؛ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی هم مجموعه ای از جمهوری ها بود ؛ این جمهوری ها خودشان هم با یکدیگر تفاوت داشتند و هر جمهوری قوانین مخصوص خودش را داشت.

2)عامل مؤثر در مفهوم جمهوریت

بعضی جمهوری ها ریاستی است که مردم در آن مستقیم رئیس حکومت را انتخاب می کنند و برخی دیگر ، پارلمانی است ؛ یعنی ابتدا مردم نمایندگان مجلس را بر می گزینند و سپس حزب غالب در مجلس ، رئیس جمهور را تعیین می کند. در هندوستان رئیس جمهور نقش چندانی در مدیریت حکومت ندارد و بیش تر کارها بر عهده نخست وزیر است ؛ اما در همسایگی اش پاکستان ، رئیس جمهور نقش مؤثری در مدیریت حکومت دارد.
این ها همه نشان می دهد تنها عامل مؤثر در مفهوم جمهوریت این است که مردم نقشی در تحقق حکومت و تعیین حاکم داشته باشند؛ خواه بی واسطه و خواه با واسطه . بی واسطه مثل جمهوری های ریاستی و با واسطه مانند جمهوری های پارلمانی .

3) وجه تمایز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

در این میان برخی از جمهوری ها پسوندهایی با خود دارند، مثل : جمهوری دموکراتیک ، جمهوری اسلامی و... پاکستانی و موریتانی ، « جمهوری اسلامی » هستند و این پسوند برای آن ها جنبه تشریفاتی دارد. فقط جمهوری اسلامی ایران است که با پسوند خود، می خواهد ماهیت حکومتش را تعیین کند.
قانون اساسی همه جمهوری ها و سلطنتی ها ، یک اختلاف روشن با قانون اساسی ایران دارند: در ایران ، « ولایت فقیه » داریم که ملی گراها همیشه با آن مخالف بوده اند. در خبرگان قانون اساسی هم نمایندگان سرسخت ملی گراها اصلا با گنجاندن واژه ولایت فقیه در قانون اساسی مخالف بودند، ولی اکثریت قاطع اصرار داشتند که باید مسئله ولایت فقیه مطرح شود.

4) با وجود رئیس جمهور ، آیا ولایت فقیه یک مقام تشریفاتی است ؟

گاه این سؤال طرح می شود که با وجود رئیس جمهور ، ولی فقیه چه نقشی دارد؟
تبلیغاتی که از خارج صورت می گیرد و در داخل هم کسانی آن را دنبال می کنند، به این سمت است که مقام رهبری تضعیف و سرانجام حذف شود. سر این که در قانون اساسی ، مقامی جدا از جمهوری و بلکه فوق رئیس جمهوری ، در نظر گرفته شده است، چیست ؟
برخی تصور می کنند که ولی فقیه یک مقام تشریفاتی است و چون روحانیان در انقلاب نقش مؤثری داشته اند، خواسته اند برای خود جایگاهی دست و پا کنند و بر سایر مردم یک نوع امتیاز داشته باشند!

5) رأی اکثریت ، مشروعیت آور نیست

پاسخ این سؤال ها به نگرشی بر می گردد که اسلام از حکومت دارد. هدف مردمی که انقلاب کردند و صدها هزار شهید دادند. برقراری نظام اسلامی بود. صرف اینکه مردم رئیس جمهوری را برای چند سال انتخاب کنند، هیچ ضمانتی ندارد که مشروعیت الهی داشته باشد و اطاعت از رئیس جمهور منتخب واجب شرعی باشد. هیچ کس نمی تواند ادعا کند که وقتی پنجاه درصد به علاوه یک نفر به کسی رأی دادند، اطاعت از او برای دیگران وجوب شرعی دارد. حداکثر می توانند بگویند : عرف جهانی این است که وقتی کسی رأی اکثریت را کسب کرد، دیگران هم باید او را اطاعت کنند. اما این که شرعا واجب است از او اطاعت کنند ، به چه دلیل ؟!

6) چرا اطاعت از رئیس جمهور بدون تنفیذ ولی فقیه حرام است ؟

از ماهیت جمهوری ، وجوب اطاعت شرعی از حاکم به دست نمی آید. مطلب از این هم بالاتر است ؛ ممکن است حتی نود و نه درصد مردم به کسی رأی بدهند؛ ولی به فرموده امام راحل رحمه الله اگر رئیس جمهور منتخب از طرف ولی فقیه نصب نشود، طاغوت به شمار می آید و اطاعت از او حرام می باشد ! این عبارت را نمی شود از صحیفه نور حذف کرد ، تأویل بردار هم نیست. این بینش برخاسته از یک نگرش دینی است که می گوید : هیچ انسانی - هر که باشد - حق حکومت بر انسان دیگری را ندارد.
یک انسان که بنده خدا است ، به چه حقی می تواند به انسان دیگری بگوید : من به تو دستور می دهم این کار را بکنی ؟! این وجوب اطاعت از کجا می آید ؟! فقط آن خدایی که اختیار همه به دست اوست ، می تواند بگوید اطاعت از این فرد هم واجب است : « یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم » .
« اولی الامر » امامان اثنی عشر هستند. اگر علی علیه السلام در زمان خود نماینده ای می فرستاد و می فرمود اطاعت از او مانند اطاعت از من واجب است ،آیا تخطی از فرمان آن نماینده جایز بود ؟! اگر ائمه اطهار علیهم السلام کسی را تعیین کردند و گفتند از او اطاعت کنید، بر مسلمان هاواجب است از وی پیروی کنند.

7) مخالفت با ولی فقیه در حد شرک به خداست

طبق احادیث ، مخالفت با ولی فقیه مخالفت با اهل بیت و در حد شرک به خدا است . مگر رئیس جمهور با ولی فقیه یکسان است ؟! آیا اگر کسی با تبلیغات آن چنانی و رقص و پایکوبی به ریاست جمهوری برسد ، ولی خدا می شود ؟! باید در رأس نظام کسی واقع شود که از طرف امام تعیین شده باشد. اعتبار از خدا به پیغمبر ، از پیغمبر به امام معصوم ، از امام معصوم به ولی فقیه و از ولی فقیه به سایرین کانالیزه می شود.
اگر ولی فقیه بگوید : از دولت اسلامی اطاعت کنید، آن وقت اطاعت از دولت اسلامی هم واجب شرعی می شود، چرا ؟ چون اطاعت از ولی فقیه واجب شرعی است ، بنابراین وقتی او می گوید از این اطاعت کنید ، این هم اطاعت او شمرده می شود.

8) چرا اطاعت از قوانین دولت اسلامی واجب است ؟

امام علیه السلام می فرماید : عمل کردن به قوانین دولت اسلامی شرعا واجب است این وجوب از کجا آمده ؟ چون او می گوید ، واجب است. اگر او نگوید چه وجوبی دارد ؟! نظام ما اعتبارش از طرف خدا است و رعایت قوانینش وجوب شرعی دارد. وقتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و شورای نگهبان هم تأیید کرد که فلان مبلغ باید مالیات بدهید ، پرداخت آن مالیات مثل پرداخت خمس و زکات واجب می شود ، زیرا دولت اسلامی آن را تعیین کرده و دولت اسلامی مورد امضای ولی فقیه است ، او هم مورد تأیید خدا و پیغمبر است.
این سلسله مراتب ، وجوب شرعی می آورد. اما اگر این نباشد، همان فرهنگی رایج می شود که در همه جای دنیا وجود دارد: فرار از مالیات ، نوعی زرنگی است! در صورتی که این مقام وجود نداشته باشد، مقررات مجلس شورای اسلامی اگر به اتفاق آراء هم تصویب شود، وجوب شرعی نخواهد داشت.
چه اندازه وجدان آدمی ها راضی می شود که هرچه اکثریت گفتند ، آن ها هم عمل کنند؟! حداکثر این است که برای رعایت مصلحت جامعه مخالفت نکنند ، اما در دل می گویند که این ها بی اعتبار است ، هر گونه منفعت خودم اقتضا کند، عمل می کنم ! وقتی نمی خواهم مالیات بدهم ، حساب سازی می کنم تا مالیات به من تعلق نگیرد ! به مأمور مالیات رشوه می دهم تا بگوید تو مشمول مالیات نیستی !
فرهنگ لیبرال دموکراسی این را اقتضا دارد ؛ ولی اگر فرهنگ اسلامی حاکم شود، پرداخت مالیات به حکومت اسلامی را مثل دادن خمس و زکات بر خود واجب می داند ؛ دیگر احتیاج نیست که بازرس بیاید و رسیدگی کند، بلکه التماس می کند مالیات من را بگیرید تا مال من حلال شود.

9)ولی فقیه از جانب ائمه علیهم السلام منصوب شده است

ولی فقیه چگونه تعیین می شود ؟ و مردم چه نقشی در تعیین او دارند ؟ وقتی امام معصوم علیه السلام شخصی را با اسم تعیین کند ، جای چون و چرا نیست. در زمان غیبت صغرای امام زمان صلوات الله علیه چهار نفر را با اسم تعیین کردند و اطاعتشان واجب بود. بعد از این چهار نفر ، نصب عام است ؛ یعنی کسی را با اسم و شخص تعیین نکرده اند؛ فقط گفته اند از کسانی که واجد این شرایط هستند اطاعت کنید.

10) چگونگی احراز فرد واجد شرایط

چگونه احراز کنیم چه کسی واجد شرایط است ؟ اگر بخواهیم ببینیم در بین اساتید دانشگاه چه کسی عالم تر است ، باید سراغ خود استادها برویم. البته به دشواری کسی اعتراف می کند که فلان هم صنف من از من برتر و شایسته تر است. اگر تعداد چشمگیری از اساتید یک دانشگاه بگویند : فلانی از همه باسواد تر است ، آیا شما اطمینان پیدا نمی کنید که آن ها درست می گویند ؟!
هیچ راهی اطمینان بخش تر از این نیست که اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در یک فن خبره هستند ، شهادت دهند که یک نفر از میان ما از همه شایسته تر است. اگر مردمی که اصلا از این چیزها آگاه نیستند و نمی دانند استاد یعنی چه ، کدام استاد بهتر درس خوانده و بیش تر تحقیق کرده است ، رأی بدهند ، چه ارزش و اعتباری دارد ؟!
رأیی که از روی ناآگاهی داده می شود، اعتبار ندارد . اگر همه مردم بگویند آقای الف عالم تر است ، اما همه اساتید بگویند آقای ب عالم تر است ، شما به کدام بیش تر اطمینان می کنید ؟! این ها صد استاد هستند ، ولی آن ها شصت میلیون نفر ، کدام بیشتر برای شما اطمینان می آورد ؟!
در عالم عقلا ، برای تعیین فرد شایسته تر هیچ راهی بهتر از شهادت اقران وجود ندارد. خبرگان یعنی کسانی که خودشان بهره ای از فقاهت و عدالت دارند و مصالح اجتماعی را کم و بیش درک می کنند، شهادت بدهند که در بین ما یک نفر از همه بهتر است.

11) انتخابات ؛ مراجعه سیستماتیک به افکار مردم برای شناسایی شایستگان

مسئله دیگر این است که ویژگی ها و شرایط لازم برای استادهایی که می خواهند شهادت بدهند را از کجا بشناسیم ؟ ما باید اطمینان داشته باشیم که این ها در بند اغراض نفسانی ، باند بازی و جناح گرایی و این حرف ها نیستند. می خواهیم واقعا بدانیم چه کسی شایسته تر است ؛ بنابراین باید یقین داشته باشیم که این استادها خودشان آدم های باانصاف و مورد اعتمادند ؛ این هم راهی جز مراجعه به مردمی که با آن ها معاشرت دارند، ندارد. حتی قاضی اسلامی هنگامی که وارد شهری می شود، اول باید عدول آن شهر را شناسایی کند.
اگر این مراجعه به افکار مردم برای شناسایی افراد شایسته به صورت سیستماتیک در آید ، انتخابات نام می گیرد . در نظام حکومتی ما مردم باید بگویند خبرگان مورد اعتماد چه کسانی هستند. این حق آن ها است و راه دیگری هم ندارد.

12) مطمئن ترین راه برای انتخاب رهبر

اگر بخواهیم ببینیم صد مجتهدی که عادل هستند، مردم به آن ها اعتماد دارند و می دانند اهل انصاف هستند و با پول و وعده پست و مقام رأی نمی دهند، چه کسانی اند، باید از راه انتخابات وارد شویم. وقتی در بین خبرگان منتخب ملت ، از بین هشتاد نفر مثلا هفتاد و پنج نفر بگویند این شخص از همه ما بهتر است ، آیا شما دیگر شک می کنید ؟!
بنابراین برای تعیین رهبر ، هیچ راهی اطمینان بخش تر از شهادت خبرگان نیست ؛ البته خبرگان را باید مردم شناسایی کنند. شورای نگهبان و مانند ایشان اجتهاد خبرگان را تأیید می کنند، اما تقوا و درستکاری و مورد اعتماد بودن را باید مردم تأییدکنند. خود مردم باید بررسی کنند و بگویند این ها بیش تر مورد اعتماد هستند. بدین وسیله آن ها خبرگان مقبول می شوند و چنین خبرگانی هر کس را با اکثریت آراء انتخاب کردند، رهبر و مصداق حاکمی می شود که امام معصوم علیه السلام فرمود:من او را نصب کرده ام .
مردم در این جا وظیفه ای سنگین دارند؛ می خواهند مصداق آن کسی را تعیین کنند که امام زمان یا سایر ائمه علیهم السلام فرمودند ما او را حاکم قرار دادیم و اطاعت او بر شما واجب است. مسئولیت سنگینی است و نمی شود به اصاله الصحه و حسن ظاهر اعتماد کرد.
منبع: فصلنامه ی پویا شماره ی 2




نوع مطلب : ولایت فقیه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 15 مهر 1390
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی


طراحی سایت   طراحی سایت در کرج   طراحی سایت در کرمانشاه